SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI MOHAMMAD SAJA, SEMOGA DIPERMUDAHKAN SEMUA URUSAN KITA DUNIA DAN AKHIRAT

Wednesday 17 October 2018

20 Kata-kata Hikmah Guru, Adab dan Ilmu



guru,ikmbintulu



Artikel ini mengandungi 20 kata hikmah berkenaan dengan adab, ilmu dan guru. Ia dipetik dari pelbagai tokoh dari serata dunia. Segarkan minda dan jernihkan jiwa dengan bacaan yang baik. Semoga bermanfaat!
20 KATA-KATA HIKMAH
1. Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang. Bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka)
2. Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya. (Hamka)
3. Kata hukama: Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya. Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan. (Hamka)
4. Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. (Hamka)
5. Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya. (Hamka)
6. Undang-undang adab dan budi pekerti membentuk kemerdekaan bekerja. Undang-undang akal membentuk kemerdekaan berfikir. Dengan jalan menambah kecerdasan akal, bertambah murnilah kemerdekaan berfikir. (Hamka)
7. Dari ‘Ali bin Abi Tholib k.w. “Budi Pekerti yang mulia ada sepuluh: dermawan, malu, jujur, menyampaikan amanat, rendah hati (tawadhu), cemburu, berani, santun, sabar, dan syukur.”
8. Tiga jenis orang yang tidak diketahui kecuali dalam tiga situasi:
Pertama, tidak diketahui orang pemberani kecuali dalam situasi perang. Kedua, tidak diketahui orang yang penyabar kecuali ketika sedang marah. Ketiga, tidak diketahui sebagai teman kecuali ketika (temannya) sedang memerlukan.
9. “Tidak ada teman seperti akhlak yang baik, dan tidak ada harta warisan seperti adab.”
10. “Sekaya-kaya orang adalah yang tidak tertawan dengan ketamakan. Sebaik-baik kawan adalah yang tidak menyulitkan kawan-kawannya. Dan sebaik-baik akhlak adalah yang paling dapat membantunya dalam ketakwaan dan berhati-hati dalam beragama (wara’).”
11. Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum – (Aristotle)
12. Sesungguhnya orang yang termasuk orang yang baik-baik ialah orang yang paling baik akhlak dan adab sopannya
13. Impian bermula dari seorang guru yang mempercayaimu, yang menarik, mendorong, membawamu ke dataran tinggi, kadang dia menusukmu dengan tombak tajam bernama, “kebenaran.”
14. Guru yang menginspirasi tahu bahawa sentiasa ada batu-batu di jalan yang menghalang. Batu-batu tersebut boleh jadi batu penghalang atau batu loncatan; bergantung bagaimana kita memanfaatkan batu tersebut.
15. Guru yang bijak tidak membawamu masuk ke rumah kebijaksanaan, tapi lebih banyak membimbingmu di ambang pintu akalmu.
16. Mengajar itu bukanlah seni yang hilang, tapi kehormatannya itu merupakan tradisi yang hilang.
17. Guru yang baik itu mahal, tapi guru yang buruk itu lebih mahal.
18. Jika kau memiliki pengetahuan, biarkan orang lain menerangi lilin mereka dengan pengetahuanmu itu.
19. Guru yang baik itu ibarat lilin – membakar dirinya sendiri demi menerangi jalan orang lain.
20. Seorang guru itu adalah orang yang membuat dirinya sendiri semakin tidak berguna kepada pelajarnya.

Share:

0 comments:

Post a Comment

PELAWAT

Flag Counter

CHAT BOX

Copyright © MohammadMuai | Powered by Blogger Distributed By Protemplateslab & Design by Mohammadsaja@2018 | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com